Kortillinen Murhamysteeri, jossa vierailla roolihahmot, mahdollista väkivaltaa
On vuosi 1925 ja amerikkalainen arkeologi Walter Salt on kutsunut Luxoriin vieraakseen joukon ihmisiä esitelläkseen uutta löytöään. Hän uskoo löydön olevan Faarao Tutankhamonin kadonneeksi uskotun vaimon, Ankehsenamunin hauta. Kun Salt löydetään henkensä menettäneenä, nostavat huhut mystisestä Faaraon kirouksesta päätään.
Nyt vierailla on mahdollisuus ottaa itse selvää, onko muinaisessa Egyptissä hautojen ylle langetetty kirous, vai liittyykö arkeologin kuolemaan jotain maallisempia motiiveja? Mitä tekemistä temppeliritareilla ja Vatikaanilla on koko jupakan kanssa? Menevätkö muinaislöydöt museoon vaiko sittenkin rikkaiden yksityiskokoelmiin?
Jokainen vieras saa oman roolihahmon etukäteen toimitettuna sähköisesti
Tuoni Studioiden isäntä ohjeistaa vieraat toimintaan sekä ohjelmassa käytettäviin sääntöihin
Vieraille jaetaan nimikyltit, tulostetut hahmolaput sekä ohjelmassa käytettävät kortit ja esineet illan aluksi
Ohjelmassa on mahdollista tapella tai eliminoida muita roolihahmoja
Ohjelman kesto on noin 2,5-3 h riippuen vierasmäärästä sekä mahdollisesta ruokailusta
Ohjelma on mahdollista toteuttaa suomeksi tai englanniksi
ROOLIHAHMOT
Jokainen vieras saa oman roolihahmonsa. Ulkomaisiin lopen kyllästyneet paikalliset selvittelevät murhaa omista syistään, kun taas omaa etuaan tavoittelevat arkeologit, aatelisrahoittajat ja antiikkikauppiaat täysin omista lähtökohdistaan. Väliin putoavat kaivauksien tulevaisuudesta päättävä diplomaatti sekä paikallinen virkavalta, kun diplomaattiset välit ovat räjähdysherkässä pisteessä, eikä amerikkalaisen kuolema Egyptin maaperällä ainakaan helpota tilannetta. Kuka lopulta uskoo yliluonnolliseen kiroukseen, selviää vain kysymällä.
PUKEUTUMINEN
Tapahtumat sijoittuvat 1920-luvun egyptiin, egyptomanian ja arkeologisten kaivausten kulta-aikaan. Juhlava pukeutuminen sopii aina tunnelmaan, mutta voit ottaa referenssiä myös Muumio- tai Indiana Jones -elokuvista.
Teeman mukainen pukeutuminen elävöittää Murhamysteeriä ja on ehdottoman suositeltavaa. Roolihahmoista saa tarkempia pukeutumisvinkkejä ja hahmoille ominaisia piirteitä tulevaan ohjelmaan. Pukeutuminen ei ole kuitenkaan kynnyskysymys osallistumiseen, vaan riittää, että tuntee olonsa kotoisaksi valitsemassaan asussa. Vaatekaapista löytyvä puvustus on varmasti riittävä, ellei halua tehdä hankintoja pukuvuokraamoista, kirpputoreilta tai naamiaisasustekaupoista.
OHJELMAAN LIITTYVÄT REKVISIITAT
Murhamysteerissä hyödynnetään erilaisia kortteja (kyvyt, salaisuudet, juorut, esineet) apuvälineinä ja ratkaisun avaimina. Näiden käyttö selvitetään perinpohjaisesti illan aluksi, ja tarvittaessa isäntä opastaa käytössä koko illan ajan. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että ratkaisu on harvemmin yhden ainoan kortin takana, vaan sitä varten joutuu yhdistämään niin korteista kuin hahmoiltakin saatavaa tietoa. Kaikki ohjelmaan olennaisesti liittyvät esineet annetaan vieraille illan aluksi, eikä mitään hahmoissa mainittuja esineitä tai aseita tarvitse ottaa mukaan.
TILA JA TEKNIIKKA
Juhlatilassa on hyvä olla tilaa liikkumiseen ja riittävästi istumapaikkoja mahdollista ruokailua varten. Tila voi olla ravintolan kabinetti tai vaikka saunatila. Ei tarvetta esitystekniikalle tai puheäänentoistolle.
LISÄTIETOJA JA VINKKEJÄ OSALLISTUMISEEN
Osallistuminen ei vaadi näyttelijänlahjoja tai vuorosanojen opettelua, eikä ketään pakoteta esiintymään mukavuusalueensa ulkopuolella. Heittäytymällä tarinaan ja omaan roolihahmoonsa saa kuitenkin ohjelmasta eniten irti.
Suosittelemme ottamaan mukaan lukulasit, mikäli tarvitsee niitä tekstin lukemiseen.
Murhamysteereissä tiedonjako ja yhteistyö ovat avaimia onnistumiseen, ja suosittelemme etsimään vieraiden joukosta ne hahmot, joiden kanssa voi liittoutua tai joilta voi saada hyödyllistä tietoa.
Jokaisella hahmolla on oma agendansa, joten ihan kaikkiin ei kannata luottaa sokeasti.
Paikalla olevalta isännältä voi aina kysyä lisää vinkkejä, että miten pääsee etenemään tarinassa, hahmon tavoitteissa tai murhan ratkaisussa.