Kortillinen Murhamysteeri, jossa vierailla roolihahmot, mahdollista väkivaltaa
Suomessa vallinneen kultakuumeen huippuaikoina eräs kaivuuryhmä päätyy suorittamaan kaivauksia perimmäiseen Lappiin alueelle, josta ei ikinä ole löytynyt kultaa. Lisäksi ilmenee viitteitä, että alueella on selittämämättömiä luonnonvoimia, jotka saattavat häiriintyä kaivauksista ja kaivuryhmän kohtalo tuntuukin olevan korkeampien voimien käsissä viimeaikaisten tapahtumien johdosta. Ryhmän päättäväinen johtaja ei aio luovuttaa tämänkään vastoinkäymisen edessä.
Sotien jälkeinen kultaryntäys Lappiin jatkui pitkälle 50-luvulle ja ylikin. Nyt vierailla on mahdollisuus kokea tämä elämäntapa itse. Onko raa’an murhan takana mystisiä, yliluonnollisia voimia vai sittenkin maallisempia motiiveja? Kuka rikastuu kullankaivulla ja kuka pontikanmyynnillä ja ketkä haudataan Lapin karuun luontoon? Lapin kullan kavalluksessa vaaran ja vaurauden välinen ero on hiuksenhieno.
Jokainen vieras saa oman roolihahmon etukäteen toimitettuna sähköisesti
Tuoni Studioiden isäntä ohjeistaa vieraat toimintaan sekä ohjelmassa käytettäviin sääntöihin
Vieraille jaetaan nimikyltit, tulostetut hahmolaput sekä ohjelmassa käytettävät kortit ja esineet illan aluksi
Ohjelmassa on mahdollista tapella tai eliminoida muita roolihahmoja
Ohjelman kesto on noin 2,5-3 h riippuen vierasmäärästä sekä mahdollisesta ruokailusta
Ohjelma on mahdollista toteuttaa suomeksi tai englanniksi
ROOLIHAHMOT
Osallistujat saavat mysteeriin omat roolihahmonsa, joihin kuuluvat mm. viinalla lotraava kullankaivaja, leuhka kaivuryhmän johtaja, kitkerä maanomistaja, paikallinen shamaani sekä raskaatkin tapaukset turhan lunkisti ottava nimismies. Onpa väkeä tullut myös Etelä-Suomesta ja jopa Saksasta sekä Vatikaanista saakka joko kullan tai valtauksen mystisten tapahtumien houkuttelemana.
PUKEUTUMINEN
1950-luvun kultakentille sopivat kaivutyöhön sopivat vaatteet, kuten farkut ja pussihousut, henkselit, flanellipaidat sekä vanhat lieri- tai lippahatut.
Teeman mukainen pukeutuminen elävöittää Murhamysteeriä ja on ehdottoman suositeltavaa. Roolihahmoista saa tarkempia pukeutumisvinkkejä ja hahmoille ominaisia piirteitä tulevaan ohjelmaan. Pukeutuminen ei ole kuitenkaan kynnyskysymys osallistumiseen, vaan riittää, että tuntee olonsa kotoisaksi valitsemassaan asussa. Vaatekaapista löytyvä puvustus on varmasti riittävä, ellei halua tehdä hankintoja pukuvuokraamoista, kirpputoreilta tai naamiaisasustekaupoista.
OHJELMAAN LIITTYVÄT REKVISIITAT
Murhamysteerissä hyödynnetään erilaisia kortteja (kyvyt, salaisuudet, juorut, esineet) apuvälineinä ja ratkaisun avaimina. Näiden käyttö selvitetään perinpohjaisesti illan aluksi, ja tarvittaessa isäntä opastaa käytössä koko illan ajan. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että ratkaisu on harvemmin yhden ainoan kortin takana, vaan sitä varten joutuu yhdistämään niin korteista kuin hahmoiltakin saatavaa tietoa. Kaikki ohjelmaan olennaisesti liittyvät esineet annetaan vieraille illan aluksi, eikä mitään hahmoissa mainittuja esineitä tai aseita tarvitse ottaa mukaan.
TILA JA TEKNIIKKA
Juhlatilassa on hyvä olla tilaa liikkumiseen ja riittävästi istumapaikkoja mahdollista ruokailua varten. Tila voi olla ravintolan kabinetti, saunatila tai vaikka mökki. Ei tarvetta esitystekniikalle tai puheäänentoistolle.
LISÄTIETOJA JA VINKKEJÄ OSALLISTUMISEEN
Osallistuminen ei vaadi näyttelijänlahjoja tai vuorosanojen opettelua, eikä ketään pakoteta esiintymään mukavuusalueensa ulkopuolella. Heittäytymällä tarinaan ja omaan roolihahmoonsa saa kuitenkin ohjelmasta eniten irti.
Suosittelemme ottamaan mukaan lukulasit, mikäli tarvitsee niitä tekstin lukemiseen.
Murhamysteereissä tiedonjako ja yhteistyö ovat avaimia onnistumiseen, ja suosittelemme etsimään vieraiden joukosta ne hahmot, joiden kanssa voi liittoutua tai joilta voi saada hyödyllistä tietoa.
Jokaisella hahmolla on oma agendansa, joten ihan kaikkiin ei kannata luottaa sokeasti.
Paikalla olevalta isännältä voi aina kysyä lisää vinkkejä, että miten pääsee etenemään tarinassa, hahmon tavoitteissa tai murhan ratkaisussa.